Sunday, October 28, 2012

Merungkai kembali kesan Operasi Lalang '87

ULASAN Semalam merupakan ulang tahun ke-25 Operasi Lalang yang menjadi titik hitam kepada sejarah demokrasi dan hak asasi manusia negara.

Ketika itu bukan sahaja penahanan 106 rakyat Malaysia, termasuklah pemimpin-pemimpin pembangkang - 16 orang daripada DAP, terdiri daripada ahli parlimen dan ahli Dewan Undangan Negeri - ahli kesatuan sekerja, aktivis sosial, kumpulan pencinta alam, pejuang pendidikan Cina dan pekerja bidang agama.

Tetapi juga terdapat serangan besar-besaran ke atas kebebasan akhbar dengan penutupan tiga suratkhabar, serangan tanpa belas terhadap kebebasan badan kehakiman dan kedaulatan hukum menyebabkan pemecatan ketua hakim negara dan dua hakim Mahkamah Agung.

Terdapat juga penggubalan beberapa undang-undang yang tidak demokratik hingga menyebabkan perubahan besar kepada landskap politik negara, meletakkan cabang kehakiman dan legislatif di bawah eksekutif atau lebih tepat dalam cengkaman seorang saja, perdana menteri pada waktu itu.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berjanji melalui Program Transformasi Kerajaan akan menjadikan Malaysia "demokrasi terbaik dunia", tetapi selepas lebih 42 bulan, Malaysia masih ketinggalan daripada menjadi "demokrasi normal" apatah lagi "demokrasi terbaik dunia".

Perkara ini seperti digambarkan apabila beliau dan perikatan pemerintah Umno/BN menolak untuk menyatakan secara terbuka komitmen bahawa mereka akan menerima apa yang ditentukan pengundi pada pilihan raya umum ke-13 dan akan memastikan peralihan aman dan lancar pentadbiran Persekutuan kepada Pakatan Rakyat sekiranya itulah ketentuan pengundi Malaysia di peti undi.

Jelas pertukaran kerajaan di peringkat nasional untuk pertama kalinya dalam tempoh 55 tahun amatlah diperlukan untuk merungkai segala kemusnahan dan keburukan 25 tahun Operasi Lalang terhadap demokrasi, hak asasi manusia dan institusi negara.

Ia mesti dilakukan baik melalui pemulihan sistem kehakiman yang benar-benar bebas dan kedaulatan hukum yang adil; meleraikan rampasan oleh eksekutif terhadap kuasa parlimen dan badan kehakiman; berkembangnya media yang bebas dan bertanggungjawab serta hak-hak fundamental kebebasan bersuara, ekspresi dan maklumat; mekanisme semak dan imbang yang wajar untuk menghapuskan rasuah dan penyalahgunaan kuasa; dan memulihkan kesaksamaan, kemandirian dan profesionalisme semua institusi negara.

Bersempena ulang tahun ke-25 Operasi Lalang, biarlah semua rakyat Malaysia menyatakan kembali secara tegas untuk merungkai kesemua kemusnahan berpunca daripada malapetaka Operasi Lalang pada 1987 dengan bersatu untuk memperkukuhkan demokrasi, hak asasi manusia dan institusi negara dengan memilih untuk perubahan pentadbiran peringkat nasional pada pilihan raya umum supaya tidak berulang lagi Operasi Lalang pada masa hadapan.

Saturday, October 27, 2012

Jangan eksklusifkan Islam

Amat memeritkan perasaan apabila melihat sesetengah pihak menyebut: "Nak faham Islam ini susah, kami tidak cukup masa, ada macam-macam kena buat masa muda ini. Tunggulah kami dah tua".

Ungkapan ini lahir dari salah tanggapan mereka bahawa Islam adalah agama yang sukar difahami dan sukar untuk diamalkan. Ini berpunca dari cara pengajarannya yang susah dan isi yang dipayah-payahkan oleh sesetengah pihak.

Dengan kita akur untuk menjadi pakar ilmu-ilmu Islam memanglah tidak mudah, bahkan menjadi pakar apa-apa ilmu pun tidak mudah. Namun memahami dan mengamalkan Islam secara umumnya adalah mudah dan mampu dicapai oleh setiap lapisan manusia.

Jika tidak bagaimana mungkin Islam menjadi agama sejagat yang diutuskan untuk setiap insan tanpa mengira lantar kehidupan dan pendidikan.

Antara cuai dengan memayahkan
Memang, mudah-mudahkan agama dalam erti kata melaksanakannya dalam keadaan yang cuai dan tidak menepati kehendak nas-nas al-Quran dan hadis yang sahih adalah kesalahan dalam agama.

Namun begitu, menjadikan agama begitu payah dan sukar hingga melampaui batasan yang diperuntukkan oleh nas-nas agama juga satu kesalahan. Firman Allah (maksudnya):

Mereka yang mengikut Rasulullah (Muhammad SAW) nabi yang ummi, yang mereka dapati dia tertulis (namanya dan sifat-sifatnya) di dalam Taurat dan Injil yang ada di sisi mereka. Dia menyuruh mereka dengan perkara-perkara yang baik, dan melarang mereka daripada melakukan perkara-perkara yang keji; dan dia menghalalkan bagi mereka segala benda yang baik, dan mengharamkan kepada mereka segala benda yang buruk; dan dia juga menghapuskan dari mereka beban-beban dan belenggu-belenggu yang ada pada pada mereka. (Surah al-‘Araf: 157)

Firman Allah lagi (maksudnya): Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan, dan Ia tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran. (Surah al-Baqarah: 185).
Firman Allah juga (maksudnya): Allah (sentiasa) hendak meringankan (beban hukumnya) daripada kamu, kerana manusia itu dijadikan berkeadaan lemah. (Surah al-Nisa: 28).

Menyusahkan gambaran Islam
Saya tidak ingin membicarakan tentang golongan yang cuai terhadap agama. Ini telah banyak diperkatakan oleh ustaz-ustaz kita. Saya bicarakan tentang sikap sesetengah pihak yang cuba menonjolkan Islam seakan ia agama yang begitu sukar untuk dihayati, dan seakan tidak akan sampai ke dataran Islam ini melainkan beberapa kerat manusia sahaja.

Maka hukum-hakam yang mereka ajar kelihatan begitu susah untuk difahami, apatah lagi untuk dihayati. Lihat sahajalah, haji yang hanya beberapa hari untuk ditunaikan, tetapi kursus yang dibuat berbulan-bulan lamanya.

Ia diajar dengan cara yang sukar disebabkan berbagai faktor. Salah satunya; tokok tambah ajaran agama yang menyebabkan orang awam sentiasa keliru dan tidak mampu kerana terpaksa menghafal berbagai ayat dan peraturan yang sebahagian besarnya tidak pernah diajar pun oleh hadis-hadis Nabi SAW yang sahih.

Ini seperti menetapkan berbagai bacaan khas bagi setiap pusingan tawaf. Lalu mereka buat bisnes pula bagi yang tidak mampu menghafal dengan menjual buku atau alatan tertentu.
Demikian juga kecenderungan sebahagian pengajar hukum-hakam syarak untuk menjatuhkan hukuman haram dan batal amalan seperti terbatal akad nikah hanya kerana terputus nafas, atau terbatal solat kerana pergerakan lebih dari tiga kali, terbatal puasa kerana berenang dalam kolam dan seumpamanya.

Sedangkan nas-nas al-Quran dan al-Sunnah tidak pun menyatakan demikian. Di samping itu, kecenderungan memperincikan perkara yang tidak perlu sehingga ramai yang jadi keliru. Umpamanya memperincikan syarat niat yang bukan-bukan.

Sehingga ada buku yang menetapkan puluhan syarat niat. Bukannya menjadikan orang faham maksud niat, sebaliknya bertambah kabur. Pada hal setiap aktiviti insan secara sedar mempunyai niat.

Maka dengan itu kita katakan "membunuh dengan niat", sekalipun si pembunuh tidak melafazkannya secara lisan ketika hendak membunuh atau menghafal syarat niat. Malangnya, akibat salah ajaran, seseorang berulang kali bertakbir dalam solatnya.

Kononnya, belum masuk niat. Padahal, jika dia tidak berniat solat, bagaimana mungkin dia boleh berada di saf untuk solat?

Demikian juga memperincikan tentang jenis-jenis air dalam berwuduk berbulan perbahasannya sedangkan solat diperlukan lima kali sehari. Inilah yang menyebabkan ada yang baru masuk Islam tidak solat berbulan kerana bab wuduk belum habis dibincangkan.

Ekslusifkan agama
Pendekatan ini menyebabkan Islam menjadi eksklusif seakan hanya untuk sekelompok manusia sahaja. Sementara selain mereka hanyalah manusia yang terpaksa bertaklid buta disebabkan kononnya tidak mampu untuk memahami apa sahaja hal ehwal agama ini kerana akal mereka tidak kesampaian.

Sebenarnya, bukan tidak kesampaian, tetapi pendekatan pengajaran yang telah melanggar garis panduan Nabi SAW lantas menyanggahi logik insan. Hal ini berbeza dengan arahan baginda SAW.

Baginda bersabda: "Agama itu mudah. Tiada seorang yang memberat-beratkannya melainkan dia menjadi susah. Maka bersederhanalah, dekatilah yang tepat dan gembirakanlah mereka." (Riwayat al-Bukhari)
Pendekatan Nabi SAW adalah pendekatan mudah yang membolehkan sebanyak mungkin manusia merasai kebersamaan mereka dalam Islam ini.

Antaranya baginda mengkritik imam yang memanjangkan solatnya, tanpa meraikan keadaan makmun yang berbagai di belakangnya. Baginda bersabda:
"Wahai manusia! sesungguhnya di kalangan kamu ada yang menyebabkan orang lari. Sesiapa di kalangan kamu yang bersolat (menjadi imam) untuk orang ramai, maka ringkaskanlah, kerana di kalangan mereka ada yang tua, lemah dan yang mempunyai urusan. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Pendekatan yang menyukarkan ini berlarutan sehingga dalam masalah pengajian akidah. Sesetengah perbincangan akidah dipengaruhi oleh falsafah lama yang kadangkala tidak membawa sebarang kekuatan kepada akidah, bahkan kepada kepenatan akal dan kecelaruan sahaja.

Ini seperti Allah ada lawannya tiada, dengar lawannya pekak, melihat lawannya buta, tidak berjisim, tidak berjirim dan seumpamanya. Kemudian diikuti dengan falsafah-falsafahnya yang memeningkan.

Keletihanlah anak-anak muda untuk memahaminya. Bahkan kadang-kala guru yang mengajar pun tidak faham.

Untuk mengelakkan dia dipersoalkan dia akan berkata: "Barang siapa banyak bertanya maka lemahlah imannya."

Maka tidak hairanlah jika yang baru menganut Islam kehairanan bertanya: Mengapa Tuhan itu ada, selepas lawan maka Dia sudah tiada?

Maka akidah sebenar hilang dalam kepincangan perbahasan falsafah.

Akidah itu mudah difahami

Akidah Islam adalah akidah yang bersih dan mudah difahami. Bacalah al-Quran dan al-Sunah, lihatlah perbincangan akidah dalam kedua sumber agung itu, sangat jelas dan tidak berbelit-belit.

Dalam hanya beberapa ayat seperti isi al-Ikhlas, al-Quran menyerlah konsep akidahnya, tidak perlu memayah-mayah. Dalam ajaran Islam, persoalan tauhid dan akidah adalah perkara yang paling mudah dan senang untuk difahami oleh semua lapisan umat.

Ini kerana memahami akidah satu kemestian termasuk yang buta huruf, Badawi di padang pasir sehinggalah kepada golongan yang terpelajar dan cerdik pandai.

Maka tidak hairanlah pada zaman Nabi SAW, para perwakilan yang datang mengambil ajaran Islam dari baginda dalam beberapa ketika sahaja, namun mampu mengislamkan keseluruhan kabilahnya. Sebab, konsep yang jelas dan mudah.
Kalaulah perbahasan akidah begitu sukar dan susah seperti yang difahami oleh golongan ahli kalam dan falsafah, bagaimana mungkin golongan awam yang buta huruf atau tidak memiliki kecerdasan akal yang tinggi untuk memahaminya?

Kata Dr Yusuf al-Qaradawi: "Tambahan pula, perbahasan ilmu kalam, sekalipun mendalam dan kepenatan akal untuk memahami dan menguasainya, ia bukannya akidah....Lebih daripada itu perbahasan ilmu kalam telah terpengaruh dengan pemikiran Yunani dan cara Yunani dalam menyelesaikan masalah akidah. Justeru itu imam-imam salaf mengutuk ilmu kalam dan ahlinya serta berkeras terhadap mereka." (Al-Qaradawi, Thaqafah al-Da'iyah, ms. 92, Beirut: Muassasah al-Risalat)

Sebab itu, barangkali dakwah kepada akidah Islam di tempat kita tidak subur. Sebaliknya cerita keluar Islam yang disuburkan. Proses pemulihan akidah pun dalam banyak rekodnya adalah gagal.

Ini kerana kita banyak berfalsafah dari membahaskan akidah berdasarkan al-Quran dan al-Sunah. Maka bacalah buku-buku akidah yang jelas membimbing jiwa dan akal secara fitrah. Bukan falsafah yang menyusahkan.

Ruang untuk semua
Ramai orang muda atau profesional yang menghadiri kelas-kelas pengajian saya. Saya katakan kepada mereka hadirlah dengan kebiasaan anda dan fahamilah apa yang hendak disampaikan.

Anda tidak diwajibkan berkopiah, atau berjubah. Pakailah apa sahaja yang anda selesa. Bukan syarat masuk ke masjid mesti berketayap. Jangan kita letakkan syarat hendak memahami agama ini yang bukan-bukan.

Nanti ramai yang tidak sampai maklumat Islam kepadanya. Atau syarat-syarat itu akan menjadi peraturan yang dianggap agama, akhirkan diwajibkan secara tidak sedar. Lihat saja sebahagian wanita Muslimah kita, mereka sekalipun telah menutup aurat, namun jika tidak memakai telekung mereka rasa sukar untuk solat.

Bahkan ada yang rasa tidak boleh bersolat tanpa telekung. Padahal telekung itu, hanyalah budaya Asia Tenggara. Solatlah dengan pakaian anda selagi menutup aurat.

Kehidupan Islam praktikal
Demikian sebahagian buku atau filem menggambarkan seorang saleh dalam rupa yang sempit. Digambarkan insan yang beramal dengan Islam itu terpaksa mengasingkan hidupnya dan beruniform berbeza dengan orang lain.

Ini seperti apabila ditonjolkan watak orang saleh ialah lelaki yang berserban, tangan memegang tasbih sentiasa, tidak bergaul dengan manusia biasa, sebaliknya hanya berjalan sendirian. Itulah wali kononnya.

Adakah Nabi SAW dan para sahabahnya berwatak demikian sehingga kita jadikan itu ciri-ciri orang saleh? Tidakkah berjalan dengan sentiasa memegang tasbih lebih menampakkan ciri-ciri riyak dalam amalan?
Sebab itu al-Imam Ibn Jauzi (meninggal 597H) mengkritik sebahagian dari sikap ini dengan menyatakan:

"Di kalangan golongan zuhhad (golongan sufi) ada mereka yang memakai baju yang koyak tidak dijahit dan membiarkan serban dan janggutnya tidak berurus untuk menunjukkan dia tidak mementingkan dunia. Ini sebahagian dari riyak (menunjuk-nunjuk)." (Ibn Jauzi, Talbis Iblis, ms 179-180, Beirut: Dar al-Kutub al-`Ilmiyyah)

Lebih buruk lagi, penonjolan watak yang seperti itu menjadikan Islam tidak praktikal untuk semua manusia, sebaliknya hanya untuk beberapa kerat manusia ajaib sahaja.

Demikian juga, kadang-kala buku-buku kerohanian menggambarkan untuk mendekatkan diri kepada Allah begitu sukar sehingga seakan tidak akan dicapai oleh manusia biasa.

Pengamal Islam itu seakan manusia maksum seperti malaikat. Bebas dari urusan dunia. Ini boleh mematahkan semangat orang awam dari menghayati Islam.

Padahal Nabi SAW dan para sahabah tidak demikian rupa kehidupan mereka. Sehingga Dr Yusuf al-Qaradawi mengkritik beberapa pandangan al-Imam al-Ghazali RH dengan katanya:

"Apa yang dapat difahami dari himpunan kitab-kitab sufi al-Ghazali yang mengandungi pengaruh kezuhudan yang kuat - sekalipun secara tidak langsung - bahawa insan contoh di sisi al-Ghazali dan golongan sufi secara amnya bukanlah insan yang dikenali oleh para sahabah RA, yang difahami dari al-Quran, al-Sunah dan sirah.

Insan contoh yang difahami oleh para sahabah ialah insan yang menghimpunkan antara dunia dan akhirat, antara hak dirinya dan Tuhannya, antara meningkatkan roh dan berkhidmat kepada masyarakat, antara menikmat nikmat dunia dan bersyukur kepada Allah Taala, antara beribadah dan berjalan serta bertebaran atas muka bumi mencari kurniaan rezeki-Nya, yang bekerja untuk dunia seakan hidup selamanya dan beramal untuk akhirat seakan akan mati esoknya." (Dr Yusuf al-Qaradawi, al-Imam al-Ghazali: Baina Madihih wa Naqidih, ms 164, Beirut: Muassasah al-Risalah)

Mesti bersifat alternatif
Apabila ada wartawan bertanya saya tentang; adakah ubat tertentu haram kerana kononnya ada najis tertentu, saya jawab, begitulah kita berterusan, jika asyik mencari perkara untuk dihukum haram sedangkan dalam masa kita tidak berusaha menjadi pengeluar.

Maka sempitlah umat ini dengan keputusan-keputusan haram dalam banyak perkara. Sebelum menjawab saya ingin kata: kita semua hidup dalam keadaan haram kerana selalu bergantung kepada orang lain dan tidak menunaikan fardu kifayah memerdekakan umat.

Sehingga akhirnya masyarakat dunia kata; kita hanyalah umat yang tahu mengharamkan, bukan menghasilkan produk untuk kebaikan manusia.
Dalam usaha menarik semua lapisan mendekati Islam, marilah kita mempersembahkan kepada masyarakat, Islam yang mudah dan praktikal seperti mana wajahnya pada zaman teragungnya iaitu era Nabi SAW dan para sahabah baginda.

Jika tidak, agama ini akan menjadi begitu eksklusif hanya untuk kelompok tertentu sahaja dan ditinggalkan lautan umat yang dalam kesesakan.

PRU13 dan ayat songsang

Dalam tulisan kali ini saya ingin membawa ayat-ayat songsang. Saya ingin membuka surah yang telah di hafal tetapi tidak difahami. Saya ingin membuka bait-bait yang sering dilaungkan tetapi tidak dihayati. Saya ingin melagukan syair kasar yang tidak akan menenteramkan jiwa. Surah dan bait-bait ini telah menjadi beban sejarah jika tidak saya dendangkan kepada orang ramai.

Surah dan ayat songsang ini ialah tentang PRU13 yang akan dijalankan tidak lama lagi. Bila PRU13 ini akan diadakan saya tidak tahu. Saya bukan nujum. Malah tarikh dan saat PRU13 ini untuk saya tidak begitu penting. Untuk saya tarikh PRU13 bukan surah yang akan membawa kita semua ke jambatan yang lurus.

Apa yang sahih, tarikh PRU13 ini hanya akan dijalankan apabila semua persediaan untuk memastikan United Malays National Organisation kembali berkuasa telah tersedia. Semua perancangan telah diatur. Logistik telah tersusun rapi. Semua yang wajib dilakukan untuk mengembalikan kuasa kepada BN telah dilakukan.

Pada hemat saya keputusan PRU13 akan menafikan Pakatan Rakyat ke Putrajaya. Pada pemerhatian saya kerajaan Pakatan di Selangor akan jatuh ke tangan United Malays National Organisation. Jelas apa yang saya tulis ini adalah ayat-ayat songsang. Ayat-ayat ‘potong stim' yang ramai penyokong Pakatan tidak akan bersetuju. Bunyi surah ini amat kasar tetapi inilah hakikat realpolitik dalam negara Dunia Ketiga.

Ayat-ayat songsang dalam tulisan saya ini bukan saya pungut dari mimpi. Ayat ini tidak saya terima melalui saka. Ayat-ayat ini berasaskan realpolitik yang sedang berlaku di hadapan mata saya. Ayat-ayat ini datang dari laporan demi laporan yang saya terima sebagai ahli jawatankuasa Pemandu BERSIH 2.0.

Minggu lalu Dr Ong Kian Meng dari Malaysian Electoral Roll Analysis Project (MERAP) bersama 2.0 telah membentangkan laporan terakhir ke Parlimen. MERAP ialah satu badan ilmiah yang membuat kajian tentang daftar pengundi. Laporan dari MERAP ini cukup memeranjatkan. Justeru, dari laporan MERAP inilah munculnya sebahagian dari ayat-ayat songsang yang saya tuliskan di sini.

MERAP telah bertemu dengan 59,000 nama pengundi - saya ulangi lima puluh sembilan ribu - pengundi luar negara. Jumlah ini dikenal pasti kerana dalam senarai daftar nama-nama 59,000 ini menggunakan kod 71. Kod 71 ini bermakna bakal pengundi ini lahir di luar negara. Ada dari Afrika, dari Eropah, Vietnam, India dan dan dan.... Awas, Mat Indon dan Mat Bangla bukan di sini nama mereka tercatit.

Nama 59,000 pengundi dengan Kod 71 ini adalah warga negara Malaysia yang lahir di luar negara. Maka Hairan bin Takjublah kita semua. Tidak disangka-sangka rupa-rupanya ramai orang Malaysia lahir di Uganda, Kenya, Sweden , Jerman, Qatar dan di Itali.

Kita juga telah membaca dan mendengar surah bagaimana nama-nama pengundi yang amat pelik lagi memelikkan telah ditemui dalam senarai pengundi. Bukit bin Batu. Harimau binti Buaya. Kijang anak lelaki Ular. Jintan binti Bawang. Dubai bin Abu Dhabi. Ini hanyalah contoh nama-nama pelik di mana si ayah atau si ibu ketika mendaftar telah hilang akal lalu menamakan bayi yang baru lahir ini Sungai binti Laut.

Untuk pembaca yang tersenyum membaca nama Ular bin Lipan pasti akan terbahak bahak ketawa apabila diberitahu ada juga pengundi yang namanya "bin". Dan menjadi lawak seram kerana nama ini bukan ditulis dengan ejaan Koma bin Noktah tetapi dengan simbol ‘.

Lebih memeranjatkan apabila MERAP membuktikan bagaimana satu alamat di Jalan Papan Klang telah didiami oleh 46 orang pengundi. Pelik bin hairan - bagaimana rumah teres ini dapat menampung 46 orang penghuni?

Kalau pun setiap bilik ini ada katil bertingkat-tingkat saya masih musykil dan ingin bertanya ada berapa buah bilik mandi dan tandas dalam rumah teres ini? Justeru saya membuat kesimpulan 46 orang penghuni rumah ini akan tidur tegak berdiri untuk memastikan ada ruang untuk kesemua 46 orang. Untuk berak mereka ke belukar.

Awas! Sikap silaturahim penghuni amat membanggakan. Dalam rumah ini ada Muthusamy, Abdullah, Lim Ah Seng, Gobala, ada Jebeng Bibik, Fatimah dan Maureen Pillay. Inilah contoh rumah Satu Malaysia.

Kes klasik sebuah rumah dengan berpuluh-puluh penghuni ini terjadi juga di Lembah Pantai. Sebuah rumah telah ditemui diduduki lebih dari 20 warga. Alhamdulillah, satu lagi contoh Malaysia yang aman permai. Tetapi apabila ditemui lot alamat rumah ini - yang tersergam ialah Plaza Tol Lebuh Raya Pantai Baru. Ada 20 pengundi tinggal dalam bilik tol.

Pembaca sering mendengar ‘tuduhan' tentang Mat Bangla, Mat Filipina dan Mat Indon telah diberi kad pengenalan untuk membolehkan mereka mengundi. Apakah ini ayat-ayat setan? Atau ini surah yang saharah? Mengikut MERAP telah ditemui 170,000 nama pengundi yang berdaftar. Kesemua 170,000 ini adalah pengundi yang dilahirkan di luar negara. Di sini kita temui Bibik, Embak, Jebeng dan Suhail. Mereka semuanya mendaftar dengan kod 71 yang mensahehkan mereka tidak dilahirkan di Malaysia.

Untuk memedaskan lagi tempoyak masam ini - banyak nama-nama ini tidak ada bin atau binti. Hanya ada satu nama sahaja. Tidak diketahui jantan betinanya. Malah banyak nama-nama ini tidak memiliki alamat rumah yang penuh. Contoh yang diberikan oleh MERAP ialah kajian terperinci di Kampung Melayu Majidee Johor Bahru. Dalam kompang ini ramai Jebeng, Bibik dan Embak yang mendaftar tetapi tanpa alamat rumah dan nama jalan. Yang ditulis hanya Suharto Kampong Majidee.

Surah- surah di atas ini hanyalah sebahagian dari bukti yang telah ditemui oleh MERAP. Ini bukan lagi dongeng atau kesah Haji Desas bin Lebai Desus. Ini sahih dengan fakta dan kajian yang membuktikan ada perancangan untuk menipu dalam PRU13 ini.

Biar saya jelaskan sejelas mungkin. Untuk semua ahli dan penyokong Pakatan mereka wajib sedar bahawa yang mereka lawan bukan parti United Malays National Organisation. Mereka bukan berlawan dengan MIC, MCA atau BN. Penyokong dan bakal pengundi Pakatan bukan melawan polis, raja, Islam atau Perlembagaan Malaysia.

Apa yang dilawan oleh Pakatan ialah satu sistem pemilihan calon yang telah direka khusus untuk menipu. Melawan sistem tipu.

United Malays National Organisation dan konco-konconya telah tidak lagi mendapat sokongan pengundi. Parti ketuanan Melayu ini telah ditinggalkan oleh Melayu sendiri. Tetapi awas. Dalam PRU13 ini nanti United Malays National Organisation akan kembali berkuasa. Hairan?

United Malays National Organisation akan menang dalam PRU13 bukan kerana sokongan rakyat tetapi kerana sistem pemilihan ini telah diatur untuk menipu. Sistem pengundian ini telah disusun khas untuk memastikan penipuan berjalan licin tanpa disedari oleh orang ramai.

Memang betul semua pengundian akan dijalankan dengan mengikut prosedur. Memang tepat semua pengundian dijalankan mengikut peraturan. Tetapi prosedur dan peraturan ini semuanya disusun, semuanya dibuat untuk tujuan menipu.

Contohnya mesin ATM akan mengeluarkan duit sebanyak mana yang kita minta - jika kita memiliki wang simpan dalam bank. Tetapi mesin ATM yang dibuat oleh SPR ini akan memastikan jika kita meminta RM20 maka hanya RM15 akan keluar dan RM25 akan ditolak dari jumlah simpanan kita. Ini bukan satu yang mustahil. Ini penipuan. Sistem penipuanlah yang didakwa sedang disusun oleh SPR.

SPR ini bukan hanya dikepali oleh anggota ahli parti United Malays National Organisation. Sistem pengudian tipu yang disusun SPR ini telah mendapat kerjasama dengan Jabatan Pendaftran Negara, PDRM, Majlis Keselamatan Negara dan United Malays National Organisation.

Contoh penipuan yang paling senang untuk difahami ialah pengunaan dakwat kekal. Di negara-negara lain, biasanya sesudah mengundi maka si pengundi akan mencelupkan jari ke dalam botol dakwat.

Kunci ayat songsang ini ialah - SESUDAH. Tetapi dalam sistem SPR Malaysia jari tidak dicelup ke dakwat kekal tapi hanya dicalit halus. Untuk terus menipu calitan halus ini dibuat SEBELUM memangkah.

Kenapa calit dakwat sebelum memangkah? Ini untuk memastikan akan banyak undi rosak terpalit dakwat hitam. Undi rosak ini pastilah undian untuk Pakatan. Penipuan guna dakwat hitam ini diteruskan untuk apa yang dikenali sebagai pengundi awal. Sebelum ini tidak wujud pengundi awal ini. Siapa pengundi awal ini?

Pengundi awal ialah pekerja SPR di hari membuang undi. Dulu ada 100,000 - kini ditambah untuk menjadi 240,000 - saya ulangi dua ratus empat puluh ribu pengundi. Di katakan mereka akan mengundi awal tetapi tidak diketahui seawal mana? Lima hari? Tujuh hari atau tiga hari? Lagi awal mengundi lagi baik kerana tanda telah lama hilang. Mereka boleh mengundi beberapa kali lagi.

Surah dan ayat-ayat syaitan di atas membuktikan bahawa apa yang dilawan oleh Pakatan bukan parti politik. Yang dilawan ialah satu sistem pemilihan yang dibentuk dan direka khas untuk menipu. Sistem penipuan ini diwujudkan untuk memastikan United Malays National Organisation akan kembali berkuasa. Itu saja ayat songsang? Tidak ada lagi minggu depan.

Operasi Lalang jadi batu asas kerjasama DAP-PAS hari ini

ULASAN Berikut adalah kenyataan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng yang juga ahli Parlimen Bagan sempena ulangtahun ke-25 Operasi Lalang hari ini:
DAP menyeru agar kerajaan Persekutuan meminta maaf kepada semua tahanan ISA (Akta Keselamatan Dalam Negeri), segera melepaskan semua tahanan yang masih ditahan dan menjadikan Kem Tahanan Kamunting sebagai muzium sebagai peringatan kepada peripenting kebebasan dan hak asasi serta memulihkan negara daripada trauma penahanan tanpa bicara yang dilakukan secara rambang hanya atas sebab menentang BN.

25 tahun yang lalu pada 27 Oktober 1987, saya menjadi antara mangsa pertama Operasi Lalang yang ditahan di bawah ISA oleh mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

Saya ingat lagi bagaimana sebagai ahli Parlimen Kota Melaka yang baru dipilih, betapa terkejutnya saya apabila diberitahu bahawa saya merupakan ancaman kepada keselamatan negara yang bakal mencetus huru-hara dan rusuhan sekiranya saya tidak ditahan.

Ekoran daripada itu, saya terpaksa bertahan dan mengatasi hari-hari gelap apabila dikurung sendiri, disoal siasat tanpa henti dan diintimidasi untuk memaksa saya untuk "bertaubat".

Seramai 106 pemimpin Malaysia telah ditahan pada tahun gelap 1987, termasuk pemimpin-pemimpin pembangkang - 16 daripada DAP termasuk ahli Parlimen dan ahli Dewan Undangan Negeri - ahli-ahli kesatuan sekerja, aktivis sosial, aktivis alam sekitar, pendidik bahasa Cina dan pekerja agama.

Antara pemimpin-pemimpin yang terkemuka adalah Lim Kit Sang dan Karpal Singh daripada DAP, Mohamad Sabu dan Datuk Mahfuz Omar daripada PAS dan pendidik bahasa Cina Lim Fong Seng dan Sim Mow Yu.

Serangan juga berlaku ke atas kebebasan akhbar dengan penutupan tiga suratkhabar, serangan bertubi-tubi ke atas badan kehakiman dan keluhuran undang-undang sehingga Ketua Hakim Negara dan dua hakim Mahkamah Agung telah dilucutkan jawatan.

Semua serangan ini bertujuan untuk membentukkan negara diktator yang memusatkan kuasa di tangan perdana menteri.

Namun demikian, ada juga hikmah di sebalik tahanan beramai-ramai yang berlaku, iaitu pemimpin-pemimpin PAS dan DAP telah mendapat peluang untuk saling kenal-mengenali lantas memecahkan fitnah yang ditaburkan Umno untuk memomokkan masyarakat bukan Melayu tentang PAS dan masyarakat Melayu tentang DAP.

Hubungan yang dijalin dalam tahanan 25 tahun lalu telah menjadi batu asas kepada hubungan kerjasama antara dua parti itu pada hari ini.

Ini membenarkan Pakatan Rakyat untuk bergabung dan memperkuatkan diri untuk mencabar kuasa BN menjelang pilihan raya umum yang akan datang.

Walaupun rakyat Malaysia telah berjaya memaksa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak untuk memansuhan ISA, kita masih perlu menutup jilid gelap dalam sejarah negara kita.

Pertama sekali, semua tahanan ISA yang masih lagi ditahan harus dilepaskan dengan segera dan kerajaan Persekutuan haruslah meminta maaf kepada semua tahanan ISA.

Kedua, Kem Tahanan Kamunting (KDC) harus dijadikan sebuah muzium, seperti kem tahanan Robbens Island di Afrika Selatan yang pernah menjadi rumah kediaman pejuang kemerdekaan Nelson Mandela selama 27 tahun.

Dengan menjadikan KDC yang dibenci itu sebagai muzium, kita akan menukarkannya kepada simbol peringatan kepada peripenting kebebasan dan hak asasi serta memulihkan negara daripada trauma penahanan tanpa bicara yang dilakukan secara rambang hanya kerana menentang BN.

Akhirnya, Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-langkah Khas) 2012 (SOSMA), iaitu pengganti kepada ISA, harus dikaji semula untuk memansuhkan beberapa seksyen supaya ISA tidak akan kembali daripada kubur dan menghantui generasi-generasi rakyat Malaysia yang akan datang, sepertimana kita telah dihantui selama 54 tahun yang lalu.

Friday, October 26, 2012

Canada’s stance on buyers won’t cut oil growth


NEW YORK: In other energy-rich countries, a decision to knock back a major foreign investment would likely provoke cries of resource nationalism and raise questions about prospects for oil and gas production growth.
Canada’s surprise move recently to block Malaysian state-run oil firm Petronas’ $ 5.2 billion bid for Calgary-based Progress Energy has spooked some investors, and raised concerns that Chinese state firm CNOOC’s $ 15.2 billion bid for Calgary-based Nexen may also be rejected.
Yet even if Canada sets steeper hurdles for foreign takeovers of its energy firms, few analysts expect that to stall development of new oil and gas fields that could nearly double Canada’s output over the next 25 years.
For one explanation, just look south.
For CNOOC, the Petronas episode serves as a reminder of its own failed $ 18.5 billion bid in 2005 for California-based oil firm Unocal. US lawmakers thwarted that deal on national security concerns, drawing ire from Beijing.
That deal’s collapse reshaped China’s investment strategy — shifting its focus, at least in developed countries, to joint ventures for oil and gas development after 2005, rather than bold corporate takeovers. But that did little to crimp huge production gains in the US oil and gas patch, where China’s companies continue to invest heavily.
“There are other avenues for investment for foreign firms in Canada,” says Pavel Molchanov, an energy analyst at Raymond James.
“The US has had a de facto block on large foreign M&A deals in the energy sector since 2005, yet US oil and gas production has been growing in leaps and bounds. The same would likely happen in Canada.”
Undeterred, Chinese state-owned energy firms started pouring cash into North America, announcing deals to acquire oil and gas assets in the region worth nearly $ 40 billion since 2008, investment consultancy Dealogic says.
Even CNOOC has re-entered the US market. In 2010, it pledged to invest $2.2 billion to share in production of shale oil and gas from Texas with Chesapeake Energy Corp.
In Canada, energy-hungry Asian firms covet a major role developing the world’s third-largest oil reserves. Several state-controlled Chinese firms have already invested billions in the country since 2009, although CNOOC’s proposed takeover of Calgary-based Nexen is the largest planned investment yet.
A CNOOC spokesman in Canada, Peter Hunt, said the firm’s application to buy Nexen is “proceeding normally,” and the company still expects the deal to close this year. CNOOC declined further comment.
Canada has given Malaysia’s Petronas 30 days to re-submit an offer to buy Progress, after the government questioned whether the transaction would benefit Canadians.
Now in question is whether foreign takeovers of Canada’s firms can meet vague criteria laid out in Canada’s Investment Act, a 1985 law which says foreign-led buyouts worth more than C$ 330 million must bring a “net benefit” for the country.
Canada requires more than $ 200 billion in energy investment to nearly double its production, which could sharply boost exports to Asia.
The Conservative Party government, led by Prime Minister Stephen Harper, is the ultimate arbiter on any given deal. He has made exports to Asia a national priority, and was given a warm welcome in Beijing earlier this year.
But at home, some Canadian officials question whether foreign takeovers will create jobs for Canadians, speed infrastructure spending or help Canada’s companies get their own buyouts of assets in China approved by regulators there.
Canada’s government is now working toward setting clear guidance on how foreign investors can meet the “net benefit” threshold to get their deals approved.
CNOOC’s failed Unocal bid in 2005 initially led to three years of sparse Chinese investment in North America’s oil industry. More recently, however, the deal-making has roared, albeit without new major US company takeovers by Chinese rivals.
While China has also struck deals to gain access to reserves in politically unstable countries including Yemen, Venezuela and Sudan, North America remains the top foreign destination for energy spending by Chinese firms.
Dealogic figures show CNOOC’s proposed takeover of Nexen is just one of a record nine North American energy deals announced by Asian energy giants this year, totaling $22.8 billion. Most have been promptly approved.
In January, China Petrochemical announced a buyout of oil and gas assets from Oklahoma-based Devon Energy in a transaction worth $ 2.4 billion. The deal closed within four months.
China is keen to participate in North America’s technology-driven shale drilling boom, which could help it tap vast shale reserves back home. US shale production has added more than a million barrels a day to domestic output over the last five years and turned the country into the top natgas producer.
In Canada, state-owned Chinese oil firms, including CNOOC, have invested some $ 8.7 billion in oil and gas firms since 2009, mostly in oil sands projects.
“Asian investors are committed to work toward exporting Canada’s energy to Asia, so they are particularly motivated,” said Sarah Emerson of Energy Security Analysis Inc. (ESAI) in Boston.
The lure of Canada’s energy reserves can hardly be overstated. Unlike its southern neighbor, there is little political opposition in Canada to energy exports.
Canada is expected to almost double its oil and gas output over the next 25 years, according to the US Energy Information Administration (EIA).
The country’s vast tar sand deposits have reserves of 170 billion barrels of oil, trailing only Saudi Arabia and Venezuela. Canada already pumps more than 3.7 million barrels per day of oil — around 5 percent of world supplies — and it’s the No. 3 natural gas producer, with more than 60 trillion cubic feet of conventional natural gas reserves. Canada’s untapped shale gas reserves could be six times larger, the EIA says.
Canada wants to ship more to Asia in part because US import demand has stagnated due to lower fuel consumption and higher domestic output. The US buys nearly 99 percent of Canadian energy exports.
In many respects, Ottawa has time and bargaining power on its side.

“There’s a lot of money out there looking for a stable country like Canada to invest in. The Canadians could go a long way without Asian capital if they wanted to,” said Mikkal Herberg, research director for energy security at the National Bureau of Asian Research in Washington.
Canada needs new pipelines, ports and natural gas terminals to ship fuel to fast-growing Asia rather than selling more to the US. Energy exports are already limited by pipeline bottlenecks into the United States.
“They face capacity constraints to get the stuff out,” said Colorado-based energy consultant Phil Verleger. “So Canada may be looking at this scenario and saying, ‘hey, we don’t have to rush’.”

Three million stand at Arafat in Haj climax

From Myanmar to Mecca


There are a set of rules and guidelines for those who perform the fifth pillar of Islam – the pilgrimage to Mecca, or Hajj as its called.

They include paying off any debts before embarking on the journey, abstaining from any sort of confrontation or argument, desisting from foul language, and wearing nothing more than two simple white cloths.

It is this that is arguably the most unifying aspect of Hajj. As millions of Muslims circuit the Kaaba, it is impossible to differentiate the rich from the poor, the educated from the illiterate, the prince from the pauper – each one of them is wearing the same type of cloth, each has shed their worldly belongings in submission to their lord.
In recognition that ultimately, when they stand before their lord, it is not their status in society, nor their bank balance or job title that matters. It is what is in their heart that is infinitely more meaningful.

But beneath these white garbs that unite the pilgrims, each has a story of their own. There are those who consider themselves fortunate to have found an open flight to get them to Mecca, and there are those who consider themselves lucky just to be alive.

Among the latter are pilgrims from Myanmar. Specifically from the province of Arakan, an area that has witnessed ethnic violence for decades.

Human rights groups say that the local Muslim population there has consistently come under attack by armed Buddhist groups, with government forces either assisting directly in these attacks, or indirectly by standing by as they took place.

Entire villages have been burnt to the ground, thousands have been expelled from their homes, and hundreds have been killed over the years.

The situation has got worse in recent months, with dozens of Rohingya Muslims being killed and several villages and townships burnt to ashes.

Thus it is no wonder that many Muslims from there consider themselves fortunate to be alive.

Imagine then how a Muslim from Rohingya, who survived the violence, escaped the conflict, and made it all the way to Islam's holiest site, feels?

I met up with one such person. Too scared to speak to me in front of his fellow countrymen, and even more petrified to be filmed, this pilgrim – who I will name Mohammad – narrated to me some of the most ghastly and horrific stories which he says took place in his village in Myanmar.

For him, the pilgrimage to Mecca means so much more than it does to those doing it in their bid to serve God.

For Mohammad, Hajj is the first time he has ever truly felt at peace. For him, Mecca is the only place he has felt safe.
On this pilgrimage, Mohammad found the true meaning of equality he tells me.
Up until now he only felt what it was like to be a second or third class Rohingyan Muslim in Myanmar, but here, in Mecca, he prays side by side with an Egyptian, who stands next to an Englishman, who kneels beside a German, who prostrates next to a South African, who holds his hands to the sky and prays for all humanity.

Tuesday, October 23, 2012

PKR dakwa tanah hutan simpan dipindah milik pada pemimpin BN

PKR hari ini mendakwa tanah hutan simpan Jeram Padang Selatan di Jempol, Negeri Sembilan seluas 48.73 hektar diteroka secara haram untuk aktiviti pembalakan.Pengarah strateginya Rafizi Ramli mendakwa, Akta Perancangan Bandar dan Desa 1976 dilanggar apabila kawasan itu diteroka untuk "manfaat syarikat yang ada kaitan dengan pemimpin BN Negeri Sembilan" pada tahun 2004.

NONE"Cukuplah kita katakan tanah itu dipindah milik kepada beberapa syarikat dan individu..dan kita akan dedahkan perkara ini.

"Sesetengah (ahli politik) bijak apabila menggunakan orang tengah tetapi ada juga yang mempunyai pemilikan terus dalam syarikat ini," kata Rafizi kepada wartawan.

Bercakap pada sidang media hari ini, yang disifatkannya sebagai pendedahan pertama daripada siri pendedahan akan datang, Rafizi mendakwa tindakan itu bukan sahaja merugikan kerajaan negeri malah menyebabkan banjir besar di kawasan Pekan Jelai pada tahun 2010.

Dakwanya, pembalakan di hutan simpan tersebut bermula pada tahun 2009.

Dakwanya, penerokaan hutan simpan Jeram Padang Selatan yang digazetkan pada tahun 1918, melanggar Seksyen 18(1) akta itu yang menetapkan tiada tanah boleh digunakan jika penggunaanya bertentangan dengan pelan tempatan.

NONEMenurut Rancangan Tempatan Daerah Jempol 2002-2015, hutan simpan Jeram Padang Selatan ditandakan sebagai Zon Kawasan Sensitif Alam Sekitar (KSAS) Tahap 1 yang tidak membenarkan sebarang bentuk pembangunan dilakukan.

Rancangan Struktur Negeri Sembilan 2001 - 2020 pula menyatakan agar kawasan ditanda sebagai KSAS "dipelihara supaya tidak membawa bencana alam seperti tanah runtuh yang akan mengancam nyawa dan harta benda masyarakat".

Rafiziz mendakwa, kerjasama di antara ahli politik dan ahli perniagaan yang korup untuk memindahkan hak milik tanah itu adalah satu kitaran yang berterusan.

"Mereka kemudian dapat manfaat dari proses membalak yang meluas, kemudian mengkomersilkan kawasan itu untuk kelapa sawit dan selepas itu ia menjadi kawasan perumahan.

"Ini meninggalkan kesan mendalam kerana kawasan ini adalah kawasan tadahan air," katanya.

Beliau mendakwa, ramai tidak mengetahui bahawa kawasan hutan simpan di Negeri Sembilan adalah yang paling banyak diteroka untuk pembalakan.

Dakwanya sebanyak 8,616 hektar atau 5.3 peratus hutan simpan diteroka di negeri itu dari tahun 2005 sehingga 2011.

"Semua ini berlaku di bawah kepimpinan MB (Datuk Seri) Mohamad Hassan," dakwanya.

Turut hadir pada sidang media tadi adalah setiausaha PKR Negeri Sembilan Sabaruddin Mohd Yassin dan ADUN Ampangan Rashid Latiff.

Friday, October 19, 2012

Kelantan motivasi tinggi, ATM 'buat biasa' saja

Ubah pemikiran sebelum peraturan

Saya terfikirkan kata-kata ummul mukminin Aishah RA mengenai penurunan (kedatangan) ayat-ayat al-Quran.

Kata ‘Aishah: "Sesungguhnya (peringkat) awal al-Quran yang turun ialah surah daripada al-Mufassal (surah-surah pendek bermula dari Surah Qaf sehingga an-Nas) yang menyebut di dalamnya tentang syurga dan neraka. Sehinggalah apabila manusia telah kembali (datang) kepada Islam, maka turunlah (ayat-ayat) halal dan haram.

"Jikalau (peringkat) awal al-Quran turun menyatakan: Jangan kamu minum arak, nescaya orang ramai berkata: Kami tidak akan tinggalkan arak sama sekali. Jikalau peringkat awal al-Quran turun: Jangan berzina. Nescaya mereka berkata: Kami tidak akan tinggalkan zina sama sekali."
Apa yang Aishah beritahu ialah mengenai pendekatan al-Quran dalam mengubah manusia. Ayat-ayat awal bukan menekan isu halal dan haram, sebaliknya penegaskan tentang syurga dan neraka. Dalam erti kata lain membangunkan iman tentang Hari Akhirat bahawa setiap insan akan dibalaskan kebaikan dan keburukan yang dilakukannya.

Setelah hal itu mendalam dan dapat dihayati oleh manusia, barulah ayat-ayat berkaitan halal dan haram datang untuk membentuk peraturan syariat dalam kehidupan. Hasil dari pembentukan jiwa yang begitu menghayati tentang konsep syurga dan neraka, maka dengan mudahnya halal dan haram itu dihayati dalam kehidupan manusia ketika itu.

Jikalau al-Quran pada awalnya berkempen soal halal dan haram sebelum pembentukan minda dan jiwa tentang Hari Akhirat pastinya manusia akan gagal mematuhi hukum-hakam tersebut.

Jiwa dan minda

Hal ini penting untuk difahami oleh kita yang ingin melakukan perubahan dalam masyarakat. Perkara yang pertama yang perlu dilakukan ialah mengubah jiwa dan minda masyarakat. Dalam erti kata yang lain, mentaliti masyarakat hendaklah diubah terlebih dahulu sebelum mengubah tindakan mereka.

Kegagalan dalam perubahan, terutama kelompok Islamis ialah apabila wujudnya kegopohan ingin mengubah peraturan yang tersedia ada dalam sesuatu masyarakat dan negara, tanpa terlebih dahulu menjayakan agenda mengubah cara fikir dan kefahaman masyarakat. Inilah yang telah melingkupkan ‘Taliban' di Afghanistan.
Manusia yang dipaksa berubah sedangkan jiwanya enggan dan membantah akan menyimpan rasa tidak puas hati dan kebencian yang bersarang dalam jiwa mereka. Mereka mungkin tunduk buat sementara waktu mereka tidak mampu bertindak. Namun, mereka akan memberontak dan menentang apabila ruang mengizinkan.

Pemikiran sesetengah kelompok Islamis yang tergesa-gesa untuk mewujudkan negara yang penuh dengan hukuman terhadap rakyat yang tidak mengamalkan Islam dalam kehidupan akan meruntuhkan negara dari dalam. Mereka hanya akan membina negara yang rakyatnya hidup dalam kebencian. Lebih parah lagi kebencian kepada kelompok mullah ataupun ustaz itu nanti akan bertukar menjadi kebencian kepada agama.

Alhamdulillah, hal ini disedari oleh kelompok Islamis yang berjaya mendapatkan kerajaan di Turki, Mesir, Tunisia dan lain-lain. Mereka nampaknya tidak tergopoh-gapah untuk melaksanakan hudud dan lain-lain peraturan yang dikaitkan dengan Islam sebelum proses kefahaman diperkukuhkan. Mereka sepatutnya mengambil langkah membangunkan pendidikan jiwa dan minda dalam kehidupan rakyat terdahulu.
Kita hendaklah sedar bahawa memperkukuhkan, ataupun membetulkan cara fikir dan faham pada zaman ini jauh lebih sukar dan payah dibandingkan dengan zaman dahulu. Banyak unsur cabaran idea dan pemikiran yang tersebar dalam kalangan masyarakat manusia. Dunia teknologi maklumat hari ini telah menjadikan pemikiran manusia begitu rencam dan bermacam.

Oleh itu, tidak memadai sekadar berceramah di masjid dan surau untuk menyelesaikan isu kefahaman rakyat. Pembinaan semula jiwa dan minda rakyat memerlukan masa dan penyusunan yang mengambil tempoh yang tidak singkat.

Sedangkan arak pada zaman Nabi SAW sekalipun al-Quran mengharamkannya secara berperingkat-peringkat, inikan pula pelbagai isu yang berserabut pada zaman ini dan kepimpinan Nabi SAW secara zahir tidak lagi wujud.

Taliban

Saya tertarik dengan kritikan Wahidudin Khan terhadap tindakan kerajaan Taliban pada tahun 2001 mengebom dua patung besar bersejarah Gautama Buddha di Bandar Bamiyan. Dua patung itu yang bina sejak kurun keenam telah anggap karya agung bersejarah dan telah menjadi tarikan pelancong seluruh dunia.

Maulana Wahidudin Khan dalam The Prophet of Peace telah membandingkan tindakan Taliban itu dengan pendekatan Nabi SAW pada peringkat awal dakwah di Mekah. Walaupun pencemaran yang paling besar di Mekah ialah kewujudan 360 berhala yang mengelilingi Kaabah, namun Nabi SAW tidak memfokuskan untuk menghancurkan berhala-hala itu terlebih dahulu.
Memang benar Kaabah dibina oleh Nabi Ibrahim AS untuk penegakan tauhid. Kewujudan berhala di kelilingnya adalah satu pembohongan terhadap misi Nabi Ibrahim AS yang mana Nabi Muhammad SAW adalah penerus misi tersebut.

Namun, meruntuhkan berhala dalam keadaan manusia tidak faham tidak akan dapat mengubah keadaan, sebaliknya mungkin berhala yang lebih banyak akan dibina. Maka, pada peringkat awal dakwah Nabi SAW tidak meruntuhkan berhala yang ada, sebaliknya memberikan tumpuan kepada menyampaikan tauhid dan misi ajaran Islam yang sebenar.

Setelah Mekah dikuasai dengan kefahaman majoriti manusia berubah, maka berhala-berhala pun diruntuhkan.
Wahidudin Khan mengkritik Taliban dengan menyatakan alangkah baiknya jika Taliban mengambil kesempatan dengan kehadiran pelancong yang ramai untuk menyebarkan mesej Islam dan kerajaan mereka secara natural bukan dengan kekerasan. (hlm 24. New Delhi: Penguin Books).

Keras

Saya rasa, sebab utama wajudnya kelompok terroris ialah apabila ada kecenderungan mendahulukan hukuman sebelum dakwah. Mendahulukan menghukum manusia sebelum berbicara dengan cara yang baik. Mengutamakan undang-undang agama, sebelum dialog memahamkan manusia berhubung dengan tujuan agama.
Kelompok yang keras seperti ini mungkin rasa berpuas hati apabila melihat manusia patuh kepada hukum agama yang diwujudkan, tanpa mereka menyedari bahawa memaksa manusia mematuhi agama yang tidak difahami dan disetujui oleh mereka hanya mewujudkan sifat munafik dalam jiwa.

Misi Islam bukan untuk mewujudkan manusia patuh undang-undang agama di dunia secara paksa, sebaliknya misi asal Islam ialah untuk menyelamatkan manusia dari neraka dan memasukkan manusia ke dalam syurga. Hal ini hanya dapat berlaku apabila manusia menerima agama dengan ikhlas dan jujur. Sebab itulah Nabi SAW - seperti yang diriwayat oleh al-Bukhari dan selainnya - menziarahi Yahudi yang hampir meninggal dan mengajarnya shahadah.

Sekalipun dia hampir mati dan tiada ruang untuk kembali menjadi warga Madinah yang taat, tetapi tanggungjawab terbesar misi Islam ialah memastikan manusia kepada kembali kepada Allah dengan rela dalam apa keadaan sekalipun.
Ini tidak bererti kita menolak peraturan yang bersifat Islamik, tetapi ia hanya hadir setelah kefahaman rakyat dimantapkan dengan hujah dan alasan yang menundukkan jiwa dan minda mereka. Maka, meletakkan keutamaan sesuatu agenda agama untuk mengubah perundangan tanpa melihat kepada persekitaran kefahaman bukanlah langkah yang bijak.
Nabi SAW apabila sampai ke Madinah memulakan program-program yang membangunkan rakyat atau constructive activities, sebelum bercakap tentang peraturan yang mengongkong mereka.

Baginda membina masjid yang berfungsi dengan sepenuhnya, membangunkan persaudaraan antara kaum, mengujud toleransi dalam kehidupan beragama antara Muslim dan Yahudi.

Selepas itu kita dapati baginda menghidupkan suasana membantu yang kesusahan, menghalang kezaliman, memudahkan yang halal dan menyusahkan yang haram. Apabila undang-undang diwujudkan selepas itu, maka ia sudah serasi dengan jiwa masyarakat.
Apabila suasana berubah, maka keadaan umat Islam juga berubah. Maka banyak perkara perlu dilakukan dalam memahami semula umat Islam dan masyarakat umum tentang Islam sebelum menjatuhkan hukuman kepada mereka.

Menuduh orang lain anti-Islam, ataupun menuduh non-Muslim kafir harbi ataupun menuduh Muslim kafir dan sesat sebelum didahului dengan penerangan yang betul, itu satu kesalahan. Sikap suka mendahulukan persoalan halal dan haram tanpa diberikan alasan dan pendekatan yang jelas dan baik, juga tidak serasi dengan cara al-Quran yang Allah turunkan.

Undang-undang, hukuman dan penilaian atas nama agama hanya wujud selepas penerangan dan kefahaman yang sebenarnya disebarkan dengan secukup-cukupnya. Apabila agama lebih meresap ke dalam jiwa dan minda, maka semua kata-kata agama itu mudah sahaja untuk diterima.

Thursday, October 18, 2012

PPIM dakwa Starbucks salur wang pada Yahudi



Pena bercabang-cabang Dr Mahathir



Tuesday, October 16, 2012

'Memasarkan' Islam kepada umat moden

Sama ada dahulu atau sekarang, seseorang tidak akan dapat menjadi insan yang adil terhadap sesuatu hakikat dan maju ke hadapan jika dia bersifat jumud dan menutup pemikirannya dari mendengar dalil dan fakta disebabkan sesuatu sentimen.

Sikap yang seperti itu dinamakan dengan fanatik atau taksub. Mereka yang taksub kepada pendapat seseorang, enggan mendengar pendapat orang lain sekalipun pihak yang lain itu telah memberikan hujah dan dalil yang kukuh.

Sesuatu pendapat itu sepatutnya diterima bukan atas nama individu tetapi atas alasan atau fakta yang diberikan.

Keburukan fanatik
Fanatik ini telah berlaku di kalangan sesetengah umat Islam sejak dahulu. Ia sehingga membawa kepada permusuhan sesama Islam dek perbezaan pendapat dalam hukum syarak.

Sehingga dalam era ketaksuban dahulu, di Masjidil Haram, Mekah umat Islam bersolat dengan empat imam dan setiap imam mewakili mazhab masing-masing. Setiap makmum akan memilih imam yang sesuai dengan mazhabnya.

Seakan-akan solat di belakang imam lain tidak sah. Hal ini berterusan, sehinggalah gerakan pembaharuan pemikiran agama berjaya menghapuskan kekarutan tersebut. Bayangkanlah jika hal tersebut berterusan sehingga hari, di kala umat Islam begitu lemah dan berpecah.
Selepas Rasulullah SAW wafat, baginda meninggalkan ramai para sahabah yang merupakan ilmuwan besar bagi umat ini. Namun, tiada seorang di kalangan para sahabah yang agung itu menyatakan sesiapa yang mengambil pendapat saya maka dia tidak boleh mengambil pendapat orang lain.

Perkara yang seperti itu tidak pernah didakwa oleh khalifah yang empat, atau ‘Abd Allah bin Masud, ‘Abd Allah bin ‘Umar, atau ‘Abd Allah bin ‘Abbas atau selain mereka. Padahal mereka jauh lebih memahami syariat Rasulullah SAW dari orang selepas mereka.

Malangnya, apabila muncul imam-imam mazhab seperti al-Imam Abu Hanifah (80H-150H), al-Imam Malik bin Anas (93H-179H), al-Imam Muhammad bin Idris al-Syafi'i (150H-204H), al-Imam Ahmad bin Hanbal (164H-241H) dan lain-lain tokoh lagi, tiba-tiba ada di kalangan pengikut mereka yang taksub mendakwa bahawa sesiapa yang mengambil pendapat dari salah seorang imam ini tidak boleh lagi mengambilnya dari imam lain.

Ini seperti pengikut fanatik Mazhab Hanafi yang membantah orang Pakistan mengambil pendapat selain dari Mazhab Hanafi. Atau pengikut fanatik Mazhab Malik yang menghalang membantah Maghribi mengambil pendapat selain dari Mazhab Malik.

Atau pengikut fanatik Mazhab al-Syafie yang membantah orang Malaysia mengambil selain dari Mazhab al-Syafie. Kontradiknya, dalam masa yang sama mereka mengakui bahawa imam-imam tersebut kesemuanya adalah tokoh-tokoh sarjana ahli Sunnah, tetapi menolak keilmuan mereka hanya kerana faktor daerah atau negara.

Padahal, para imam itu sendiri tidak pernah mengajar demikian dan negara-negara yang wujud ini belum pun terbentuk pada zaman mereka apatah lagi pada Rasul SAW.

Tokoh terkenal, Dr ‘Abd al-Karim Zaidan berkata:

"Pendapat mazhab-mazhab yang muktabar diterima oleh pengikut mereka di atas andaian benar dan menyampaikan seseorang kepada hukum Allah. Hendaklah difahami bahawa andaian benar ini dikongsi oleh semua mazhab islamiah yang muktabar, bukan hanya terkumpul pada satu mazhab.

"Maka tidak harus untuk pengikut salah satu mazhab ini menganggap bahawa telah terhimpun dalam mazhabnya kebenaran dalam setiap pandangan. Lalu menganggap salah sesiapa yang menyanggahi mazhabnya.

"Ini perkara yang tidak pernah diucapkan oleh mana-mana mazhab, tidak pernah mereka menyandarkan hal seperti ini kepada diri mereka dan tidak pernah menganggap kebenaran hanya terkumpul dalam ijtihad mereka. Bagaimana mungkin pengikut mereka pula mendakwa perkara yang seperti ini! (Dr Abd al-Karim Zaidan, Al-Sunan al-Ilahiyyah, ms 147, Beirut: Muassasah al-Risalah)

Menyanggahi norma Ilmu
Dalam dunia akademik tulen, perbuatan seperti itu dianggap menyanggahi norma-norma keilmuan yang menuntut keluasan minda dan penelitian fakta. Alangkah ruginya sikap sedemikian, yang bererti kita telah menghalang perkembangan pengetahuan dan kesarjanaan hanya kerana perbezaan nama tokoh dan daerah yang kita tinggal.

Padahal dalam kehidupan biasa kita berkempen agar mengambil manfaat dari dunia lain. Di Malaysia, kita pernah berkempen "Dasar Pandang ke Timur", sekalipun majoriti Jepun dan Korea bukanlah Muslim.

Kita mengambil ilmu dan menggerakkan negara dari ilmu Barat atau Timur yang membolehkan kita maju ke hadapan, tanpa mengira latar agama.

Tiba-tiba dalam masa yang sama, ada pula yang menyatakan, anda tidak boleh mengambil pendapat al-Imam Ahmad, atau al-Imam Malik atau al-Imam Al-Auza'i atau al-Imam Ibn Hazim al-Andalusi atau Syeikh al-Islam Ibn Taimiyyah, atau al-Hafiz Ibn Qayyim al-Jauziyyah, atau tokoh moden seperti Dr Yusuf al-Qaradawi, Mustafa al-Zarqa, Ibn Baz, al-Albani, al-Uthaimin atau selain mereka kerana mereka bukan Mazhab al-syafi'i.

Pada hal dunia ilmuwan akur akan kesarjanaan mereka. Bahkan pendapat mereka itu boleh dinilai kualitinya berdasarkan dalil-dalil yang dikemukakan mereka. Jika kita menolak pendapat mereka hanya kerana nama bukan kerana fakta, maka itu sentimen puak atau kejumudan minda bahkan itu adalah pengkhianatan ilmiah juga penghapusan khazanah ilmu.
Dr Yusuf al-Qaradawi dengan jelas dalam masalah ini menyebut:

"Golongan yang taksub ini tidak membolehkan sesiapa yang mengikut sesuatu mazhab keluar daripadanya, sekalipun dalam beberapa masalah yang jelas kepada pengikut mazhab bahawa dalil mazhabnya lemah. Sehingga mereka menyifatkan sesiapa yang keluar mazhab sebagai tidak berpendirian.

"Perbuatan ini sebenarnya mewajibkan apa yang tidak diwajibkan oleh Allah SWT. Seakan-akan mereka menganggap imam-imam mazhab mempunyai kuasa membuat syariat dan perkataan mereka adalah hujah syarak yang dipegang dan tidak boleh dibangkang. Ini sebenarnya menyanggahi tunjuk ajar imam-imam mazhab itu sendiri, kerana sesungguhnya mereka telah melarang orang ramai bertaklid kepada mereka atau selain mereka.

"Ini juga menyanggahi apa yang dipegang oleh golongan salaf umat ini iaitu para sahabah dan mereka yang selepas sahabah sepanjang kurun-kurun yang awal yang merupakan sebaik-baik kurun dan yang paling dekat kepada petunjuk Nabi.

"Justeru itu, para ulama besar umat ini dan para muhaqqiqnya (penganalisis) membantah sikap melampau di dalam taklid mazhab yang menyamai apa yang dilakukan oleh ahli kitab yang mengambil paderi dan pendeta mereka sebagai tuhan-tuhan selain Allah." (Dr Yusuf al-Qaradawi, Al-Sahwah al-Islamiyyah bain al-Ikhtilaf al-Masyru' wa al-Tafarruq al-Mazmum , ms 202, Kaherah: Dar al-Sahwah)

Penilaian semula
Pandangan mazhab sebahagian besarnya adalah ijtihad yang terdedah untuk dinilai oleh pihak yang lain. Maka kita pula berhak untuk mengambil pandangan lain yang pada penilaian kita lebih dekat kepada fakta dan lebih mampu menterjemahkan wajah Islam yang sebenar.

Umpamanya, pendapat dalam mazhab al-Syafie, yang membolehkan bapa berkahwin dengan anak zinanya, barangkali tidak wajar untuk dipertahankan terutama ketika menerangkan Islam kepada dunia. Apakah Islam yang mengharamkan mengahwini seseorang wanita hanya kerana susuan akan menghalalkan anak zina? (lihat: Ibn Taimiyyah, Al-Fatawa al-Kubra, 3/200, Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah).

Demikian juga jika pendapat awal ulama al-Syafie dikekalkan yang mensyaratkan setiap urusan jual beli mempunyai lafaz, tentu sukar untuk kita di zaman moden ini membeli minuman atau makanan dari mesin-mesin canggih yang ada.

Bahkan di sana banyak perkara yang menuntut seorang Muslim melihat luar dari kerangka mazhabnya terutama tentang hubungan dengan non-Muslim, zakat, wakaf, perkahwinan dan berbagai lagi.

Bahkan pandangan-pandangan agama yang menyusahkan tanpa dalil dari al-Quran dan al-Sunah patutlah dielakkan terutama untuk generasi moden yang mula fobia dengan agama. Apatah lagi kepada yang baru menganut Islam.

Dr Yusuf al-Qaradawi juga pernah menyebut: "Perkara yang penting untuk anda mengetahuinya bahawa hukum orang awam mengikut salah seorang imam-imam mazhab ialah harus dengan syarat-syaratnya. Ia bukan sesuatu yang wajib seperti yang dikatakan oleh golongan mutakhir. Ini kerana tiada kewajipan kecuali apa yang diwajibkan oleh al-Kitab dan al-Sunah.

"Kedua-duanya tidak mewajibkan seseorang terikat dengan mazhab. Maka tidak menjadi halangan untuk seseorang Muslim bebas dari terikat dengan mana-mana mazhab. Dia boleh bertanya berkaitan agamanya kepada sesiapa sahaja di kalangan ulama. Tanpa perlu terikat dengan seseorang ilmuwan sahaja tanpa bertanya orang lain. Inilah jalan para sahabah dan sesiapa yang mengikuti mereka dengan cara yang baik pada zaman sebaik-baik kurun.

"Allah telah selamatkan mereka dari taklid yang dicerca ini. Sebaik-baik manusia untuk bebas dari terikat dengan mazhab ialah seseorang yang baru menganut Islam. Maka tiada kepentingan mewajibkannya apa yang tidak diwajibkan Allah Taala. Dia boleh bertanya sesiapa sahaja dari kalangan ulama yang dia mahu. Wajib ditulis untuk mereka buku-buku fikah yang memudahkan tanpa terikat dengan mazhab tertentu." (Dr Yusuf al-Qaradawi, Kaif Nata'amal Ma' al-Turath, ms 83-84, Kaherah: Maktab Wahbah).

Taklid mazhab
Tokoh fikah semasa lain yang terkenal Dr Wahbah al-Zuhaili pula menyebut:

"Kata majoriti ulama: Tidak wajib bertaklid kepada imam tertentu dalam semua masalah atau kejadian yang berlaku. Bahkan harus untuk seseorang bertaklid kepada mana-mana mujtahid yang dia mahu. Jika dia beriltizam dengan mazhab tertentu, seperti mazhab Abu Hanifah, atau al-Syafie atau selainnya, maka tidak wajib dia berterusan. Bahkan boleh untuk dia berpindah-pindah mazhab.

"Ini kerana tiada yang wajib melainkan apa yang diwajibkan Allah dan Rasul-Nya. Allah dan Rasul-Nya tidak pula mewajibkan seseorang bermazhab dengan mazhab imam tertentu. Hanya yang Allah wajibkan ialah mengikut ulama, tanpa dihadkan hanya tokoh tertentu, dan bukan yang lain.

Firman Allah (maksudnya): "Maka bertanyalah kamu kepada ahli ilmuwan jika kamu tidak mengetahui." (an-Nahl:43)

Ini kerana mereka yang bertanya fatwa pada zaman sahabah dan tabiin tidak terikat dengan mazhab tertentu. Bahkan mereka bertanyakan sesiapa sahaja yang mampu tanpa terikat dengan hanya seorang sahaja. Maka ini adalah ijmak (kesepakatan) dari mereka bahawa tidak wajib mengikut hanya seseorang imam, atau mengikut mazhab tertentu dalam semua masalah.

Kemudian, pendapat yang mewajibkan beriltizam dengan mazhab tertentu membawa kepada kesusahan dan kesempitan, sedangkan mazhab adalah nikmat, kelebihan dan rahmat. Inilah pendapat yang paling kukuh di sisi ulama Usul al-Fiqh. Maka jelas dari pendapat ini, bahawa yang paling sahih dan kukuh di sisi Ulama Usul al-Fiqh adalah tidak wajib beriltizam dengan mazhab tertentu.

Harus menyanggahi imam mazhab yang dipegang dan mengambil pendapat imam yang lain. Ini kerana beriltizam dengan mazhab bukan suatu kewajipan -seperti yang dijelaskan. Berdasarkan ini, maka pada asasnya tidak menjadi halangan sama sekali pada zaman ini untuk memilih hukum-hakam yang telah ditetapkan oleh mazhab-mazhab yang berbeza tanpa terikat dengan keseluruhan mazhab atau perinciannya." (Al-Zuhaili, Dr Wahbah, al-Rukhas al-Syar'iyyah, ms 17-19, Beirut: Dar al-Khair). 

Luas bermazhab
Sebelum ini saya telah jelaskan, betapa keterikatan atau sempit dengan satu-satu pendapat tanpa melihat kepada dalil dan logik akan menjadikan kita tidak ilmiah, bahkan boleh menyanggahi sifat Islam yang suka kemudahan untuk umatnya.

Umpamanya, ada yang memberitahu saya bimbang makan dari bekas hidangan bukan Muslim, kalau-kalau pernah terkena khinzir dan belum dibasuh tujuh kali serta air tanah.

Saya katakan, pertama; kita tidak patut mengandaikan perkara yang kita tidak nampak. Kedua; pendapat yang mewajibkan membasuh kesan khinzir dengan air tanah hanya pendapat mazhab.

Sedangkan majoriti ulama berpendapat memadai dibasuh dengan air tanpa memerlukan tanah. Apa yang penting hilang kesannya. Tidak ada dalil pun yang menyatakan khindir wajib dibasuh sebanyak tujuh kali dan termasuk air tanah.

Pendapat ini disokong oleh tokoh besar Mazhab al-Syafie sendiri -walaupun berbeza dengan mazhabnya- iaitu al-Imam al-Nawawi (meninggal 676H) yang banyak mensyarahkan mazhab tersebut dan diterima pakai banyak karyanya di Nusantara ini.

Kata Sadr al-Din Muhammad bin ‘Abd al-Rahman al-Syafi'i (meninggal 780H):

"Khinzir hukumnya seperti anjing. Dibasuh apa yang ternajis disebabkannya sebanyak tujuh kali. Inilah pendapat yang paling sah dalam Mazhab al-Syafi'i. Kata al-Nawawi: Yang lebih tepat dari segi dalil memadai membasuh kesan khinzir sebanyak sekali tanpa tanah.

"Inilah pendapat kebanyakan ulama dan inilah pendapat yang diterima pakai. Ini kerana asal sesuatu perkara tidak wajib melainkan adanya dalil syarak". (Sadr al-Din Muhammad bin ‘Abd al-Rahman al-Syafi'i, Rahmah al-Ummah fi Ikhtilaf al-Aimmah, ms 9, Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah).
Bagi saya pendapat majoriti ulama ini di samping lebih kuat, ia juga memudahkan kita berurusan dalam hidup terutama bagi yang makan di hotel, kapal terbang, bertandang ke rumah jiran atau kenalan bukan Muslim.

Namun yang menfatwakan supaya diminum air tanah bagi sesiapa yang telah termakan sosej khinzir beberapa tahun lepas, tidak ada akal yang sejahtera yang dapat menyokong hal itu. Apatah lagi dalil syarak.

"Sepatutnya, kenyataan seperti itu jangan disiarkan dalam media. Hanya memalukan umat Islam. Tiada seorang sahabah pun yang masuk Islam, lalu baginda Nabi SAW memerintah dia meminum air tanah. Bersikap terbukalah kita dengan mendengar dalil orang lain. Islam dengan tafsiran yang sempit sukar untuk dipasarkan kepada umat moden.

Friday, October 12, 2012

Overwrought empire: The discrediting of US military power

The US is the sole planetary Top Gun in a way that empire-builders once fantasised about, writes Engelhardt.
When the Soviet Union disintegrated in 1991 the US became the last standing superpower, after centuries of unceasing great power rivalries on the planet, with a military beyond compare and hardly a "rogue state" on the horizon [EPA]
Americans lived in a "victory culture" for much of the 20th century. You could say that we experienced an almost 75-year stretch of triumphalism - think of it as the real "American Century" - from World War I to the end of the Cold War, with time off for a destructive stalemate in Korea and a defeat in Vietnam too shocking to absorb or shake off.

When the Soviet Union disintegrated in 1991, it all seemed so obvious. Fate had clearly dealt Washington a royal flush. It was victory with a capital V. The United States was, after all, the last standing superpower, after centuries of unceasing great power rivalries on the planet. It had a military beyond compare and no enemy, hardly a "rogue state", on the horizon. It was almost unnerving, such clear sailing into a dominant future, but a moment for the ages nonetheless. Within a decade, pundits in Washington were hailing us as "the dominant power in the world, more dominant than any since Rome".

And here's the odd thing: in a sense, little has changed since then and yet everything seems different. Think of it as the American imperial paradox: everywhere there are now "threats" against our well-being which seem to demand action and yet nowhere are there commensurate enemies to go with them. Everywhere the US military still reigns supreme by almost any measure you might care to apply; and yet - in case the paradox has escaped you - nowhere can it achieve its goals, however modest.
At one level, the American situation should simply take your breath away. Never before in modern history had there been an arms race of only one or a great power confrontation of only one. And at least in military terms, just as the neoconservatives imagined in those early years of the 21st century, the US remains the "sole superpower" or even "hyperpower" of planet Earth.
The planet's top gun 
And yet the more dominant the US military becomes in its ability to destroy and the more its forces are spread across the globe, the more the defeats and semi-defeats pile up, the more the missteps and mistakes grow, the more the strains show, the more the suicides rise, the more the nation's treasure disappears down a black hole - and in response to all of this, the more moves the Pentagon makes.



A great power without a significant enemy? You might have to go back to the Roman Empire at its height or some Chinese dynasty in full flower to find anything like it. And yet Osama bin Laden is dead. Al-Qaeda is reportedly a shadow of its former self. The great regional threats of the moment, North Korea and Iran, are regimes held together by baling wire and the suffering of their populaces. The only incipient great power rival on the planet, China, has just launched its first aircraft carrier, a refurbished Ukrainian throwaway from the 1990s on whose deck the country has no planes capable of landing. 
The US has 1,000 or more bases around the world; other countries, a handful. The US spends as much on its military as the next 14 powers (mostly allies) combined. In fact, it's investing an estimated $1.45 trillion to produce and operate a single future aircraft, the F-35 - more than any country, the US included, now spends on its national defence annually.
The US military is singular in other ways, too. It alone has divided the globe - the complete world - into six "commands". With (lest anything be left out) an added command, Stratcom, for the heavens and another, recently established, for the only space not previously occupied, cyberspace, where we're already unofficially "at war". No other country on the planet thinks of itself in faintly comparable military terms.

When its high command plans for its future "needs," thanks to Chairman of the Joint Chiefs of Staff General Martin Dempsey, they repair (don't say "retreat") to a military base south of the capital where they argue out their future and war-game various possible crises while striding across a map of the world larger than a basketball court. What other military would come up with such a method?
The president now has at his command not one, but two private armies. The first is the CIA, which in recent years has been heavily militarised, is overseen by a former four-star general (who calls the job "living the dream"), and is running its own private assassination campaigns and drone air wars throughout the Greater Middle East. The second is an expanding elite, the Joint Special Operations Command, cocooned inside the US military, members of whom are now deployed to hot spots around the globe.
The US Navy, with its 11 nuclear-powered aircraft carrier task forces, is dominant on the global waves in a way that only the British Navy might once have been; and the US Air Force controls the global skies in much of the world in a totally uncontested fashion. (Despite numerous wars and conflicts, the last American plane possibly downed in aerial combat was in the first Gulf War in 1991.) Across much of the global south, there is no sovereign space Washington's drones can't penetrate to kill those judged by the White House to be threats.
In sum, the US is now the sole planetary Top Gun in a way that empire-builders once undoubtedly fantasised about, but that none from Genghis Khan on have ever achieved: alone and essentially uncontested on the planet. In fact, by every measure (except success), the likes of it has never been seen.

Blindsided by predictably unintended consequences
By all the usual measuring sticks, the US should be supreme in a historically unprecedented way. And yet it couldn't be more obvious that it's not, that despite all the bases, elite forces, private armies, drones, aircraft carriers, wars, conflicts, strikes, interventions, and clandestine operations, despite a labyrinthine intelligence bureaucracy that never seems to stop growing and into which we pour a minimum of $80bn a year, nothing seems to work out in an imperially satisfying way. It couldn't be more obvious that this is not a glorious dream, but some kind of ever-expanding imperial nightmare.



This should, of course, have been self-evident since at least early 2004, less than a year after the Bush administration invaded and occupied Iraq, when the roadside bombs started to explode and the suicide bombings to mount, while the comparisons of the US to Rome and of a prospective Pax Americana in the Greater Middle East to the Pax Romana vanished like a morning mist on a blazing day.
Still, the wars against relatively small, ill-armed sets of insurgents dragged toward their dismally predictable ends. (It says the world that, after almost 11 years of war, the 2,000th US military death in Afghanistan occurred at the hands of an Afghan "ally" in an "insider attack".) In those years, Washington continued to be regularly blindsided by the unintended consequences of its military moves. Surprises - none pleasant - became the order of the day and victories proved vanishingly rare.
One thing seems obvious: a superpower military with unparalleled capabilities for one-way destruction no longer has the more basic ability to impose its will anywhere on the planet. Quite the opposite, US military power has been remarkably discredited globally by the most pitiful of forces. From Pakistan to Honduras, just about anywhere it goes in the old colonial or neocolonial world, in those regions known in the contested Cold War era as the Third World, resistance of one unexpected sort or another arises and failure ensues in some often long-drawn-out and spectacular fashion.
Given the lack of enemies - a few thousand jihadis, a small set of minority insurgencies, a couple of feeble regional powers - why this is so, what exactly the force is that prevents Washington's success, remains mysterious. Certainly, it's in some way related to the more than half-century of decolonisation movements, rebellions and insurgencies that were a feature of the previous century.
It also has something to do with the way economic heft has spread beyond the US, Europe and Japan - with the rise of the "tigers" in Asia, the explosion of the Chinese and Indian economies, the advances of Brazil and Turkey, and the movement of the planet toward some kind of genuine economic multi-polarity. It may also have something to do with the end of the Cold War, which put an end as well to several centuries of imperial or great power competition and left the sole "victor", it now seems clear, heading toward the exits wreathed in self-congratulation.
Explain it as you will, it's as if the planet itself, or humanity, had somehow been inoculated against the imposition of imperial power, as if it now rejected it whenever and wherever applied. In the previous century, it took a half-nation, North Korea, backed by Russian supplies and Chinese troops to fight the US to a draw, or a popular insurgent movement backed by a local power, North Vietnam, backed in turn by the Soviet Union and China to defeat American power. Now, small-scale minority insurgencies, largely using roadside bombs and suicide bombers, are fighting American power to a draw (or worse) with no great power behind them at all.
Think of the growing force that resists such military might as the equivalent of the "dark matter" in the universe. The evidence is in. We now know (or should know) that it's there, even if we can't see it.

Washington's wars on autopilot
After the last decade of military failures, stand-offs and frustrations, you might think that this would be apparent in Washington. After all, the US is now visibly an overextended empire, its sway waning from the Greater Middle East to Latin America, the limits of its power increasingly evident. And yet, here's the curious thing: two administrations in Washington have drawn none of the obvious conclusions and no matter how the presidential election turns out, it's already clear that, in this regard, nothing will change.
Even as military power has proven itself a bust again and again, our policymakers have come to rely ever more completely on a military-first response to global problems. In other words, we are not just a classically overextended empire, but also an overwrought one operating on some kind of militarised autopilot. Lacking is a learning curve. By all evidence, it's not just that there isn't one, but that there can't be one. 


Washington, it seems, now has only one mode of thought and action, no matter who is at the helm or what the problem may be, and it always involves, directly or indirectly, openly or clandestinely, the application of militarised force. Nor does it matter that each further application only destabilises some region yet more or undermines further what once were known as "American interests".
Take Libya, as an example. It briefly seemed to count as a rare American military success story: a decisive intervention in support of a rebellion against a brutal dictator - so brutal, in fact, that the CIA previously shipped "terrorist suspects", Islamic rebels fighting against the Gaddafi regime, there for torture. No US casualties resulted, while American and NATO air strikes were decisive in bringing a set of ill-armed, ill-organised rebels to power. 
In the world of unintended consequences, however, the fall of Gaddafi sent Tuareg mercenaries from his militias, armed with high-end weaponry, across the border into Mali. There, when the dust settled, the whole northern part of the country had come unhinged and fallen under the sway of Islamic extremists and al-Qaeda wannabes as other parts of North Africa threatened to destabilise. At the same time, of course, the first American casualties of the intervention occurred when Ambassador Christopher Stevens and three other Americans died in an attack on the Benghazi consulate and a local "safe house".
With matters worsening regionally, the response couldn't have been more predictable. As Greg Miller and Craig Whitlock of the Washington Post recently reported, in ongoing secret meetings, the White House is planning for military operations against al-Qaeda-in-the-Magreb (North Africa), now armed with weaponry pillaged from Gaddafi's stockpiles. These plans evidently include the approach used in Yemen (US special forces on the ground and CIA drone strikes), or a Somalia "formula" (drone strikes, special forces operations, CIA operations and the support of African proxy armies), or even at some point "the possibility of direct US intervention".
In addition, Eric Schmitt and David Kilpatrick of the New York Times reportthat the Obama administration is "preparing retaliation" against those it believes killed the US ambassador, possibly including "drone strikes, special operations raids like the one that killed Osama bin Laden and joint missions with Libyan authorities". The near certainty that, like the previous intervention, this next set of military actions will only further destabilise the region with yet more unpleasant surprises and unintended consequences hardly seems to matter. Nor does the fact that, in crude form, the results of such acts are known to us ahead of time have an effect on the unstoppable urge to plan and order them. 

Such situations are increasingly legion across the Greater Middle East and elsewhere. Take one other tiny example: Iraq, from which, after almost a decade-long military disaster, the "last" US units essentially fled in the middle of the night as 2011 ended. Even in those last moments, the Obama administration and the Pentagon were still trying to keep significant numbers of US troops there (and, in fact, did manage to leave behind possibly several hundred as trainers of elite Iraqi units). 
Meanwhile, Iraq has been supportive of the embattled Syrian regime and drawn ever closer to Iran, even as its own sectarian strife has ratcheted upward. Having watched this unsettling fallout from its last round in the country, according to the New York Times, the US is now negotiating an agreement "that could result in the return of small units of American soldiers to Iraq on training missions. At the request of the Iraqi government, according to General Caslen, a unit of Army Special Operations soldiers was recently deployed to Iraq to advise on counterterrorism and help with intelligence".
Don't you just want to speak to those negotiators the way you might to a child: No, don't do that! The urge to return to the scene of their previous disaster, however, seems unstaunchable. You could offer various explanations for why our policymakers, military and civilian, continue in such a repetitive - and even from an imperial point of view - self-destructive vein in situations where unpleasant surprises are essentially guaranteed and lack of success a given. Yes, there is the military-industrial complex to be fed. Yes, we are interested in the control of crucial resources, especially energy, and so on.
But it's probably more reasonable to say that a deeply militarised mindset and the global manoeuvers that go with it are by now just part of the way of life of a Washington eternally "at war". They are the tics of a great power with the equivalent of Tourette's Syndrome. They happen because they can't help but happen, because they are engraved in the policy DNA of our national security complex, and can evidently no longer be altered. In other words, they can't help themselves.

That's the only logical conclusion in a world where it has become ever less imaginable to do the obvious, which is far less or nothing at all. (Northern Chad? When did it become crucial to our wellbeing?) Downsizing the mission? Inconceivable. Thinking the unthinkable? Don't even give it a thought!
What remains is, of course, a self-evident formula for disaster on autopilot. But don't tell Washington. It won't matter. Its denizens can't take it in.
Tom Engelhardt, co-founder of the American Empire Project and author of The United States of Fear as well as The End of Victory Culture, his history of the Cold War, runs the Nation Institute's TomDispatch.com. His latest book, co-authored with Nick Turse, is Terminator Planet: The First History of Drone Warfare, 2001-2050.