Saya tinggalkan tempat kediaman saya di Broad Street yang merupakan jalan yang begitu menarik lagi strategik. Saya tinggalkan bilik saya yang selama sepuluh bulan saya menetap sendirian dalamnya.
Saya tinggalkan rakan-rakan satu apartmen yang terdiri dari pelbagai negara. Sebahagian mereka ada yang terlebih dahulu meninggalkan saya.
Kami berkongsi dapur dan bilik air. Berkongsi pengalaman dan cerita. Berkongsi makanan dan kesukaan. Berbual, berhujah, bersetuju dan berbeza pendapat. Ada yang Syiah, ada yang agnostik, ada yang sufi, ada yang tradisi dan lain-lain.
Saya tinggalkan rakan-rakan yang saya telah curi pengalaman mereka. Saya tinggalkan OCIS tempat kami bertugas dan mendapat kemudahan. Saya tinggal Cornmarket Street yang penuh seni yang saya selalu terhibur setiap kali melintasinya.
Saya tinggalkan Oxford Union yang saya mendengar debat saban minggu dalam bangunannya yang bersejarah.
Saya tinggalkan dunia ‘berjalan kaki' saya selama saya di sana. Saya tiada kenderaan semasa di Oxford. Masjid yang sejauh hampir dua kilometer saya ulang alik terutama pada bulan puasa. Ia membantu meringankan badan.
Saya tinggalkan Oxford, satu tempat penuh dengan pelbagai diskusi dan seminar pemikiran. Saya tinggalkan banyak perkara yang menjadi kenangan kepada saya. Ia satu tempoh yang diingati.
Saya tinggalkan tempat itu, tetapi saya membawa segala kenangan dan pengalaman pulang bersama. Seperti mana pengembara lain, kembara sering membuat anda berfikir dan merenung kembali banyak perkara yang dilihat dan menilai banyak perkara yang dipegang.
Ramai para imam yang mengubah pandangan mereka disebabkan perubahan tempat seperti al-Imam al-Syafie yang mengubah fatwa-fatwa beliau di Iraq apabila melihat keadaan baru di Mesir.
Kembara juga membuka kesempitan penilaian kepada yang lebih luas dan jauh. Mary Morris telah mengumpulkan catatan wanita-wanita Barat yang berpeluang mengembara pada zaman wanita di mana wanita mereka dihalang oleh adat dan peraturan dari mengembara.
Dalam himpunan beliau Women Travellers, mencoretkan pelbagai pengalaman mereka yang membuka minda. Memberikan penilaian baru tentang kehidupan.
Faedah
Islam sejak awal pengajarannya menggalakkan seseorang mengembara untuk menimba ilmu pengetahuan. Dalam al-Quran, Allah menegaskan banyak perkara yang mempunyai hubung kait dengan pengembaraan untuk mencapainya.
Ini seperti perintah Allah supaya melihat alam yang pelbagai rupa, melihat kesan-kesan kaum yang terdahulu, berkenalan antara bangsa dan kabilah dan pelbagai lagi.
Kesemuanya itu bertujuan meningkatkan pengetahuan insan tentang kehidupan dan mendalami pengetahuan tentang Tuhan.
Allah juga menyebut (maksudnya): "Dialah yang menjadikan bumi bagi kamu mudah digunakan, maka berjalanlah merata-rata ceruk rantaunya, serta makanlah dari rezeki yang dikurniakan Allah; dan kepada Allah jualah (kamu) dibangkitkan hidup semula." (al-Mulk, ayat 15)
Nabi
SAW pula menegaskan: "Sesiapa yang melalui sesuatu jalan kerana mencari
sesuatu ilmu, Allah mudahkan untuknya jalan ke syurga." (Riwayat
al-Tirmizi, bertaraf sahih).
Al-Imam al-Munawi (meninggal 1031H) dalam Faidh al-Qadir ketika mensyarahkan hadis ini menyatakan bahawa ia merangkumi setiap jalan, sama ada perjalanan sebenar, ataupun satu usaha.
Ia juga merangkumi setiap jenis ilmu tanpa mengira besar ataupun kecil dengan tujuan mencari redha Allah, maka termasuk dalam hadis ini.
Justeru itu kita dapati sejak awal Islam, jenerasi salaf telah mengamalkan hal ini. Mereka merantau untuk ilmu. Sehingga ada tokoh ilmuwan hadis seperti al-Imam Ibn Mandah (meninggal 395H) telah mengembara untuk ilmu selama 45 tahun. Bermula sejak umurnya 20 tahun dan pulang setelah berusia 65 tahun.
Al-Imam al-Zahabi (meninggal 748H) dalam Siyar A'lam al-Nubala ketika membicarakan mengenai Ibn Mandah menyebut:
"Setahu aku tiada orang yang lebih luas kembaranya dari beliau, lebih banyak hadis dibandingkannya. Di samping beliau seorang hafiz hadis dan thiqah (dipercayai). Telah sampai berita kepada kita bahawa jumlah gurunya seribu tujuh ratus orang."
Kitab-kitab Islam terdahulu mencatatkan kembara para ilmuwan dalam usaha menuntut ilmu. Setiap ilmuwan pasti ada catatan mengenai kembara mereka. Kembara juga melonjak nama mereka dalam bidang ilmu. Di samping ia membolehkan mereka bertemu dengan banyak guru, ia juga menunjukkan kesungguhan terhadap ilmu.
Mereka meninggalkan kenikmatan hidup di tempat sendiri, bergantung kepada Allah untuk mencari ilmu.
Nabi SAW menyebut antara kelebihan orang yang bermusafir ialah doa mereka mustajab:
"Tiga doa yang mustajab, tanpa syak padanya; doa ibu bapa untuk anak, doa orang bermusafir dan doa orang kena zalim." (Riwayat Abu Daud, al-Tirmizi dll. Bertaraf sahih).
Doa golongan di atas mustajab kerana pergantungan perasaan yang bulat kepada Allah. Sudah pasti lebih susah kembara lebih khusyuk doa dan pergantungan kepada Allah.
Maka doa insan dalam permusafiran sering mustajab. Doa pengembara ilmu tentu lebih mustajab kerana dia menuju jalan ke syurga. Saya harap saya diberikan Allah peluang seperti itu.
Saya kembali. Saya ingin bermusafir lagi jika diizinkan Allah. Melihat alam, memerhati kehidupan dan merenung kembali pandangan yang diberikan dan diri yang menuju Tuhan.
Al-Imam al-Munawi (meninggal 1031H) dalam Faidh al-Qadir ketika mensyarahkan hadis ini menyatakan bahawa ia merangkumi setiap jalan, sama ada perjalanan sebenar, ataupun satu usaha.
Ia juga merangkumi setiap jenis ilmu tanpa mengira besar ataupun kecil dengan tujuan mencari redha Allah, maka termasuk dalam hadis ini.
Justeru itu kita dapati sejak awal Islam, jenerasi salaf telah mengamalkan hal ini. Mereka merantau untuk ilmu. Sehingga ada tokoh ilmuwan hadis seperti al-Imam Ibn Mandah (meninggal 395H) telah mengembara untuk ilmu selama 45 tahun. Bermula sejak umurnya 20 tahun dan pulang setelah berusia 65 tahun.
Al-Imam al-Zahabi (meninggal 748H) dalam Siyar A'lam al-Nubala ketika membicarakan mengenai Ibn Mandah menyebut:
"Setahu aku tiada orang yang lebih luas kembaranya dari beliau, lebih banyak hadis dibandingkannya. Di samping beliau seorang hafiz hadis dan thiqah (dipercayai). Telah sampai berita kepada kita bahawa jumlah gurunya seribu tujuh ratus orang."
Kitab-kitab Islam terdahulu mencatatkan kembara para ilmuwan dalam usaha menuntut ilmu. Setiap ilmuwan pasti ada catatan mengenai kembara mereka. Kembara juga melonjak nama mereka dalam bidang ilmu. Di samping ia membolehkan mereka bertemu dengan banyak guru, ia juga menunjukkan kesungguhan terhadap ilmu.
Mereka meninggalkan kenikmatan hidup di tempat sendiri, bergantung kepada Allah untuk mencari ilmu.
Nabi SAW menyebut antara kelebihan orang yang bermusafir ialah doa mereka mustajab:
"Tiga doa yang mustajab, tanpa syak padanya; doa ibu bapa untuk anak, doa orang bermusafir dan doa orang kena zalim." (Riwayat Abu Daud, al-Tirmizi dll. Bertaraf sahih).
Doa golongan di atas mustajab kerana pergantungan perasaan yang bulat kepada Allah. Sudah pasti lebih susah kembara lebih khusyuk doa dan pergantungan kepada Allah.
Maka doa insan dalam permusafiran sering mustajab. Doa pengembara ilmu tentu lebih mustajab kerana dia menuju jalan ke syurga. Saya harap saya diberikan Allah peluang seperti itu.
Saya kembali. Saya ingin bermusafir lagi jika diizinkan Allah. Melihat alam, memerhati kehidupan dan merenung kembali pandangan yang diberikan dan diri yang menuju Tuhan.
No comments:
Post a Comment