Friday, July 12, 2013

'Ubah' raksasa bakal menjelma di Pulau Pinang

Pulau Pinang terkenal dengan banyak tarikan pelancong, tetapi ia bakal mendapat satu lagi tambahan terbaru - patung raksasa berbentuk 'Ubah' - maskot DAP.
Rancangan itu menurut jejak langkah keputusan Hong Kong menjadi hos kepada patung itik raksasa setinggi 16.5m (6 tingkat) oleh artis Belanda Florentijn Hofman.

Idea ini dialu-alukan oleh penduduk Hong Kong, yang kebanyakannya memberitahu organisasi berita antarabangsa bahawa patung itik berwarna terang itu membawa kegembiraan kepada mereka.

Tiba Sabtu ini, Pulau Pinang akan menyaksikan pelancaran patung burung enggang digelar 'Ubah Air' setinggi 7 meter di Promenade Sungai Pinang.

Patung itu akan dipamerkan sehingga 31 Ogos untuk menandakan sambutan Hari Kemerdekaan Malaya.

NONEKetua Menteri Pulau Pinang yang juga Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng berkata 'Ubah Air' diilhamkan oleh penyokong DAP yang berhasrat untuk mencontohi kejayaan Hofman.

"Kami terfikir untuk melakukan sesuatu yang serupa seperti patung itik di Hong Kong di mana kerajaan negeri boleh membayar untuknya, tetapi kita mempunyai masalah hak cipta kerana kita perlu meminta izin untuk melakukannya dan kos akan bertambah. Penyokong kami mencadangkan kita guna patung enggang itu," kata Lim ketika dihubungi.

'Ubah', yang direka oleh Ooi Leng Hang dari DAP, mula-mula muncul ketika pilihan raya negeri Sarawak pada 2011 dan terus menjadi popular di kalangan penyokong DAP.

Tidak lama kemudian, 'Ubah' muncul pada poster dan video parti itu, tetapi ia paling terkenal sebagai patung yang laris dijual seperti goreng pisang. 'Ubah' juga merupakan maskot parti itu dalam pilihan raya umum ke-13.

'Ubah' raksasa bernilai RM60,000 raksasa itu diperbuat daripada PVC.

NONE"Saya memberitahu mereka bahawa kerajaan negeri tidak boleh
membayar untuk itu. Jadi penyokong kami memutuskan untuk menyumbang wang untuk tujuan itu," kata Lim.

"Kami berharap sumbangan kecil ini akan disambut baik oleh dua pelancong dan penduduk tempatan."

No comments:

Post a Comment